Menu główne:
Ten dokument określa za co i w jaki sposób oceniany jest uczeń na lekcjach. Zasady te omówione są w następujących rozdziałach:Rozdział 1 Kontrakt między nauczycielem a uczniemRozdział 2 Cele nauczenia w ramach przedmiotu historia w szkole podstawowejRozdział 3 Zasady i obszary oceniania oraz klasyfikowania uczniówRozdział 4 Procedury uzyskiwania oceny wyższejRozdział 5 Ogólne kryteria ocenRozdział 6 Sposoby informowania uczniów i rodziców
Rozdział 1
1. Obowiązki ucznia:
1) Uczeń uczestniczy w lekcjach historii wg ustalonego planu lekcji.2) Jest zdyscyplinowany, kulturalny, uważny, nie przeszkadza w prowadzeniu lekcji.3) Posiada na lekcji podręcznik, ćwiczenia, zeszyt przedmiotowy i materiały zalecane przez nauczyciela.4) Jest zobowiązany do uczestniczenia w sprawdzianach w ciągu roku szkolnego. (Nieobecność może być usprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim lub ważnym wydarzeniem losowym; w takim przypadku uczeń przystępuje do sprawdzianu w ciągu najbliższego tygodnia po powrocie do szkoły. Jeśli nie przystąpi do sprawdzianu – otrzymuje ocenę niedostateczną).5) W przypadku nieobecności ucznia na lekcji – zawsze uzupełnia wszystkie braki.
2. Prawa ucznia:
1) Uczeń może być dwa razy w ciągu półrocza nieprzygotowany do lekcji.2) Może zgłaszać w czasie lekcji swoje wątpliwości dotyczące materiału nauczania (prosić o wyjaśnienie, dodatkowe informacje).3) Może korzystać z pomocy nauczyciela, jeżeli ma trudności w opanowaniu materiału nauczania (termin i miejsce konsultacji wyznacza nauczyciel).4) Musi uzyskać informację na temat zakresu wiedzy obejmującej sprawdzian i co najmniej tydzień wcześniej powinien dowiedzieć się o jego terminie.5) Może jednokrotnie poprawić sprawdzian w ciągu 14 dni od ogłoszenia wyników, zgodnie z postanowieniami ogólnymi zawartymi w Statucie. Poprawa odbywa się poza godzinami historii.6) Uczeń posiadający orzeczenie lub opinię z PPP jest oceniany wg dostosowanych kryteriów.
3. Prawa i obowiązki nauczyciela:
1) Nauczyciel ma prawo wymagać od ucznia systematycznej pracy oraz aktywnego uczestnictwa w procesie zdobywania wiedzy.2) Ocenia ucznia w sposób jawny.3) Ocenia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej realizowanej wybranym programem nauczania wg zasad przyjętych w Przedmiotowych Zasadach Oceniania.4) Dostosowuje kryteria oceniania dla uczniów posiadających orzeczenie lub opinię PPP.
1. chronologii historycznej,2. analizy i interpretacji historycznej,3. tworzenia narracji historycznej.
1. Każdy uczeń oceniany jest obiektywnie i sprawiedliwie w ciągu całego półrocza/roku.2. Ocena bieżąca z historii jest formułowana w skali 1 - 6.3. Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu każdego półrocza minimum 4 oceny.4. Uczeń ma prawo dwa razy w ciągu półrocza zgłosić nieprzygotowane do lekcji, ale musi to uczynić przed rozpoczęciem zajęć. Nieprzygotowaniem do lekcji jest również brak podręcznika, ćwiczeń lub zeszytu, a atlasu lub innych materiałów – w przypadku wcześniejszej zapowiedzi.5. Sprawdziany, kartkówki i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.6. Ocenie podlegają również ćwiczenia i zeszyt przedmiotowy.7. Prace domowe - krótkoterminowe (z lekcji na lekcję) lub długoterminowe np. referaty, plansze, schematy, wykresy wykonywane są na ocenę. Przy ocenie pracy brane są pod uwagę następujące kryteria: stopień trudności, poprawność językowa, staranność wykonania, wykorzystanie różnych źródeł informacji. Brak pracy domowej jest równoważny z otrzymaniem oceny niedostatecznej. Przyniesienie pracy tydzień po terminie powoduje obniżenie oceny o jeden stopień. W kolejnych tygodniach - następne oceny niżej.8. Wypowiedzi ustne
1) Odpowiedzi ustne, na żądanie nauczyciela, obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji, a przy lekcjach powtórzeniowych – z całego działu. Oceniane są w skali ocen 1 – +5. Przy ocenie wypowiedzi ustnej brane są pod uwagę: wymagania edukacyjne, styl wypowiedzi, posługiwanie się terminologią przedmiotu, umiejętność wykorzystania pomocy (teksty źródłowe, mapy, tablice graficzne).2) Co najmniej kilkuzdaniowe samodzielne wypowiedzi ucznia w ramach pracy na lekcji mogą być nagrodzone plusami. W każdej chwili (na prośbę ucznia) mogą zostać przeliczone na ocenę, którą nauczyciel wpisuje do dziennika wg następującego algorytmu:
1 plus - brak oceny2 plusy - dop3 plusy - dst4 plusy - db5 plusów - bdb6 plusów - cel
3) Brak aktywności na lekcji może skutkować uzyskaniem minusa przez ucznia. Każdy trzeci minus automatycznie zostaje zamieniony na ocenę niedostateczną i jest wpisywany do dziennika.4) Minus można "anulować" plusem.
9. Prace pisemne
1) Sprawdziany – są przeprowadzane po zakończeniu rozdziału. Zapowiadane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (wpis do dziennika) i podaniem zakresu materiału. Poprzedzone są lekcją powtórzeniową i oceniane wg skali zapisanej w Statucie, tj.:Suma punktów ze wszystkich zadań wynosi 100%
100% - cel99% - 91% - bdb90% - 75% - db74% - 50% - dst49% - 31% - dopponiżej 30% - ndst
Sprawdziany mogą przybierać formę testów (nauczycielskich i standaryzowanych). Nauczyciel ocenia sprawdzian do 2 tygodni (czas ten wydłuża się w przypadku nieobecności nauczyciela). Poprawione sprawdziany (przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego) będą przedstawiane uczniom w trakcie lekcji, a rodzicom wg zasad zapisanych w statucie. Uczniowie, którzy uzyskali ze sprawdzianu niesatysfakcjonującą ich ocenę mogą jednokrotnie przystąpić do poprawy. Poprawa nie przysługuje uczniom, których rodzice nie zostali przez nich zapoznani z oceną ze sprawdzianu. Odbywa się ona w czasie ustalonym przez nauczyciela poza lekcjami historii. Poprawiona ocena jest wpisywana do dziennika obok starej i nie anuluje oceny pierwotnej. Jeżeli sprawdzian z ostatniego działu w danym półroczu będzie przeprowadzany w terminie, który uniemożliwia jego ocenę (i czas na ewentualną poprawę) przed klasyfikacją śródroczną, uzyskana ocena wpisywana jest na kolejne półrocze.2) Kartkówki - nie muszą być zapowiadane. Zawierają materiał z trzech ostatnich lekcji. Oceniane są w skali ocen 1 - +5. Mogą zawierać materiał z trzech dowolnych lekcji i wtedy są zapowiadane. Skala ocen pozostaje bez zmian. Oceny z kartkówek nie podlegają poprawie. W przypadku kartkówki zapowiedzianej uczeń nie ma możliwości zgłoszenia nieprzygotowania.
10. Udział w projekcie – ocenie podlega zaangażowanie ucznia, systematyczność pracy, samodzielność, korzystanie z materiałów źródłowych oraz sposób prezentacji.11. Inne formy aktywności ucznia są ocenami wspomagającymi:
1) Sukcesy w konkursach i olimpiadach: wyniki najwyższe I, II, III miejsce – ocena celująca, wyniki na poziomie wyższym niż 50% - ocena bardzo dobra.2) Pomoc w przygotowaniu imprez regionalnych propagujących lokalną historię.3) Aktywny udział w uroczystościach o charakterze historyczno-patriotyczno-społecznym.
12. KlasyfikacjaUczeń może być niesklasyfikowany z historii, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.13. Przy wystawianiu oceny śródrocznej i rocznej przyjmuje się następujące zasady:Ocena nie ma charakteru średniej arytmetycznej wyników cząstkowych; znaczący wpływ mają przede wszystkim oceny uzyskane ze sprawdzianów, dłuższych wypowiedzi, referatów, o ile prezentacja ich przyjmie formę wypowiedzi ustnej oraz innych form pracy o charakterze samodzielnym. Dla jasności podana zostaje następująca „waga” ocen zaczynając od najwyższej:
· średnia ocena uzyskana ze wszystkich ocen rocznych w przypadku wystawiania oceny końcowej (waga 6)· ocena śródroczna (waga 5)· oceny za badania wyników / diagnozy (waga 4)· oceny za sprawdziany (waga 3)· oceny za kartkówki (waga 2)· oceny za dłuższe wypowiedzi ustne na lekcji (waga 2)· oceny za zadania domowe, oceny z odpowiedzi ustne na lekcji, oceny z ćwiczeń (waga 1)· oceny za aktywność uczniów (waga 1)
W przypadku klasyfikacji ocenę
· cel otrzymuje uczeń, którego średnia wynosi 5,75 i wyżej· bdb - 4,75 - 5,74· db - 3,75 - 4,74· dst - 2,75 - 3,74· dop - 1,75 - 2,74· ndst - 1,74 i niżej
Ponieważ ocena półroczna/roczna uwzględnia cały czas pracy ucznia w danym okresie nauczyciel nie przewiduje żadnego dodatkowego „dopytywania” lub „zaliczania”.W przypadku klasyfikacji rocznej, jeśli uczeń spełnia wymagania z ogólnych kryteriów ocen na dany stopień, a jego średnia wynosi x,65 to może wnioskować o dodatkowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności na poziomie oceny wyższej niż zaproponowana przez nauczyciela. Musi to zgłosić nauczycielowi do 2 dni od podania przez ocen proponowanych. Termin sprawdzenia wiedzy i umiejętności nauczyciel ustala z uczniem - poza godzinami lekcji.14. Informacja o grożącej ocenie niedostatecznej z przedmiotu jest przekazywana ustnie przez nauczyciela uczniowi oraz wychowawcy na miesiąc przed klasyfikacją. Wychowawca informuje rodziców (prawnych opiekunów) pisemnie. Równocześnie nauczyciel przedstawia zainteresowanemu uczniowi możliwości poprawy oceny poprzez uzupełnienie niezbędnych wiadomości i umiejętności oraz prac pisemnych.15. Informacja o ocenie śródrocznej jest przekazywana przez nauczyciela uczniom na lekcji kończącej pierwsze półrocze, a rodzicom (prawnym opiekunom ucznia) na wywiadówce.16. Informacja o ocenie rocznej ma miejsce na lekcji 14 dni przed klasyfikacją i zostaje przedstawiona ustnie przez nauczyciela uczniowi oraz pisemnie rodzicom (prawnym opiekunom) przez wychowawców klas.
1. Sposoby uzyskania oceny wyższej ze sprawidzianu zostały opisane w Rozdziale 3, pkt 9.2. Rodzice ucznia mają prawo zwrócić się do dyrektora szkoły o umożliwienie podwyższenia proponowanej oceny rocznej z historii, poprzez przystąpienie do egzaminu sprawdzającego na ogólnych zasadach opisanych w statucie.3. Szczegółowe warunki uzyskania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej:
· wszystkie nieobecności ucznia na lekcjach historii są usprawiedliwione· uczeń nie ma jednodniowych nieobecności w dniach sprawdzianów (również usprawiedliwionych)· uczeń ma wykorzystane co najwyżej jedno nieprzygotowanie do lekcji (osobno w każdym półroczu)· posiada co najmniej połowę ocen pozytywnych spośród wszystkich uzyskanych przez niego ocen cząstkowych w ciągu roku szkolnego· uzyskał co najmniej połowę ocen na poziomie oceny o którą wnioskuje· średnia ocen ze sprawdzianów (i popraw) z całego roku szkolnego po zaokrągleniu równa jest ocenie o którą wnioskuje uczeń
4. Jeżeli uczeń uzyskał w II półroczu ocenę o dwa stopnie wyższą niż w I półroczu, to chcąc otrzymać taki stopień jako ocenę roczną musi przystąpić do zaliczenia materiału z zakresu I półrocza. Termin poza zajęciami edukacyjnymi i sposób zaliczenia ustala nauczyciel.
W procesie oceniania obowiązuje zasada kumulowania wymagań (ocenę wyższą może otrzymać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania przypisane ocenom niższym).1. Ocena celująca (skrót: cel). Uczeń:
Wiedza:
· posiada pełną wiedzę historyczną opisaną w podstawie programowej, potwierdzając ją w toku pracy lekcyjnej i pozalekcyjnej· posiada zainteresowania historyczne, systematycznie pracuje, czyta książki i artykuły historyczne, wykonuje prace dodatkowe· osiąga sukcesy w różnych konkursach historycznych (I, II, III miejsce)Umiejętności:· ze sprawdzianów otrzymuje wyłącznie oceny bardzo dobre i celujące w pierwszym terminie
· wyjątkowo biegle posługuje się umiejętnościami określonymi dla poziomu wymagań podstawowych, rozszerzających, dopełniających i uzupełniających· samodzielnie zdobywa wiadomości· wykorzystuje zdobytą wiedzę w nowych sytuacjach poznawczych· umie dokonać syntezy, analizy materiału oraz powiązać je z zagadnieniami poznanymi w czasie innych przedmiotów· umie powiązać dzieje własnego regionu z historią własnego kraju lub z dziejami powszechnymi· krytycznie analizuje treści prezentowane przez media i inne źródła
Aktywność:
· bierze aktywny udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych· bierze czynny udział w życiu szkoły i miejscowości: udział w apelach szkolnych, akcjach, uroczystościach patriotycznych· pomaga słabszym koleżankom i kolegom· wzorowo prowadzi zeszyt przedmiotowy i ćwiczenia, nie ma żadnych braków
2. Ocena bardzo dobra (skrót: bdb). Uczeń:
Wiedza:
· posiada zasób wiedzy określony podstawą programową· zna przyczyny, przebieg i skutki faktów, wydarzeń, zjawisk, procesów· zna typologię źródeł historycznych, pojęcia i terminy dotyczące problemów badania źródeł historycznych· pamięta daty, wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne oraz rolę postaci w nich uczestniczących· rozumie zmienność i ciągłość procesów· ze sprawdzianów otrzymuje oceny dobre i bardzo dobre· rozumie przeciwstawne interpretacje wydarzeń
Umiejętności:
· posiada umiejętności dla poziomu rozszerzającego i dopełniającego uzupełnione o nowe kompetencje· operuje wiedzą historyczną· korzysta z różnych źródeł informacji· porównuje je i ocenia ich wiarygodność oraz przydatność· samodzielnie formułuje i definiuje pojęcia oraz posługuje się nimi ze zrozumieniem· formułuje i rozwiązuje problemy historyczne· wykorzystuje wiedzę z pokrewnych przedmiotów· potrafi argumentować swoje wypowiedzi, sądy, opinie, oceny· rozróżnia prawdę historyczną od fikcji· zdobytą wiedzę prezentuje w różnych formach: w wypowiedziach ustnych i pisemnych· przedstawia prace problemowe, przekrojowe, prace w grupie np. metody projektu
Aktywność:
· czynnie uczestniczy w lekcjach, bierze udział w dyskusjach, debatach, grach dydaktycznych na forum klasowym· wykonuje dobrowolnie zadania, zdobywając nową wiedzę i doświadczenia· wykazuje się pomysłowością, inicjatywą i pracowitością· prowadzi zeszyt przedmiotowy i ćwiczenia, nie ma żadnych braków
3. Ocena dobra (skrót: db). Uczeń:
Wiedza:
· opanował materiał przewidziany w podstawie programowej· zna i rozumie większość pojęć· zna przyczyny i skutki faktów, wydarzeń, zjawisk i procesów historycznych· rozumie związki i zależności pomiędzy historią powszechną i historią Polski· odtwarza rzeczywistość historyczną na podstawie źródeł historycznych i literackich· pamięta daty początkowe i końcowe wydarzeń historycznych· zna postacie historyczne ważne dla dziejów Polski i świata· ze sprawdzianów otrzymuje oceny dostateczne i dobre· uczeń dobrze opanował materiał, ale czasami popełnia błędy
Umiejętności:
· posiada umiejętności dla poziomu podstawowego, uzupełnione o nowe kompetencje· porządkuje fakty według kryterium czasu i przestrzeni· selekcjonuje fakty i wydarzenia, rozumie związki między nimi· wykorzystuje zdobytą wiedzę, formułuje oceny, opinie i uzasadnia je· umie korzystać z różnych źródeł informacji i je interpretować· poprawnie posługuje się mapą· przy pomocy nauczyciela poprawnie analizuje teksty źródłowe i porównuje uzyskane informacje z innymi źródłami· bierze udział w dyskusjach, grach dydaktycznych, formułuje poprawnie wypowiedzi ustne i pisemne
Aktywność:
· jest aktywny w czasie lekcji, wykonuje polecenia nauczyciela· samodzielnie wykonuje powierzone mu na lekcji zadania· umie i chce współpracować w grupie· prowadzi zeszyt przedmiotowy i ćwiczenia, ale ma braki (ma więcej niż 75% wszystkich zapisów)
4. Ocena dostateczna (skrót: dst). Uczeń:
Wiedza:
· posiada podstawową i zadowalającą wiedzę przewidzianą podstawą programową· nazywa poznane epoki i podaje ich cechy· rozumie znaczenie złożoności faktów, wydarzeń, zjawisk, procesów oraz zna daty roczne przełomowych wydarzeń· rozumie zmienność i ciągłość procesów historycznych· rozumie rolę źródeł historycznych w poznawaniu historii· pamięta wybitne jednostki poznanych wydarzeń· ze sprawdzianów otrzymuje oceny dopuszczające i dostateczne· w pracach pisemnych popełnia błędy merytoryczne, ale po uwagach nauczyciela potrafi je poprawić
Umiejętności:
· uczeń potrafi wykonać polecenia wymagające zastosowania umiejętności przewidzianych programem o średnim stopniu trudności· posiada umiejętności dla poziomu wymagań koniecznych, uzupełnionych o nowe kompetencje· dostrzega zmienność i ciągłość wydarzeń oraz zjawisk· umieszcza fakty w czasie i przestrzeni historycznej· dostrzega przyczyny i skutki między faktami, wydarzeniami i zjawiskami· umie wykorzystać różne źródła wiedzy historycznej, -umie wypowiadać się w formie ustnej i pisemnej na konkretny temat
Aktywność:
· bierze udział w pracy zespołowej· nie pracuje systematycznie, aktywnością wykazuje się sporadycznie· prowadzi zeszyt przedmiotowy i ćwiczenia, ale ma braki (ma od 50-75% zapisów)
5. Ocena dopuszczająca (skrót: dop). Uczeń:
Wiedza:
· uczeń posiada niepełną wiedzę określoną w podstawie programowej· przy pomocy nauczyciela jest w stanie zrealizować polecenia dotyczące zastosowania posiadanej wiedzy· posiada minimalną wiedzę dotyczącą wydarzeń Polski i świata· zna proste fakty, pojęcia historyczne i terminy, podstawowe wydarzenia i zjawiska oraz ich przyczyny i skutki, luki wiedzy jest w stanie uzupełnić w dłuższym okresie czasu· ze sprawdzianów ma więcej ocen dopuszczających niż niedostatecznych
Umiejętności:
· przy pomocy nauczyciela potrafi zastosować zdobyte umiejętności i dysponuje takimi, które pozwolą mu uzupełnić braki w dalszym procesie uczenia się historii· umie nazywać fakty, wydarzenia, zjawiska, umie szeregować wydarzenia w czasie· dostrzega związki między życiem gospodarczym, położeniem geograficznym· odczytuje dane kartograficzne· potrafi posługiwać się podręcznikiem, słownikiem· czyta ze zrozumieniem treści zawarte w źródle
Aktywność:
· wykazuje bierną postawę na lekcjach· zachowuje się poprawnie na lekcjach, nie przeszkadza· pracuje na lekcjach tylko pod nadzorem nauczyciela i z pomocą kolegów· prowadzi zeszyt przedmiotowy i ćwiczenia, ale ma braki (ma od 25-50% zapisów)
6. Ocena niedostateczna (skrót: ndst). Uczeń:
Wiedza:
· braki wiedzy są duże, nie rokuje nadziei na ich usunięcie przy pomocy nauczyciela, nawet w długim okresie czasu· nie zaliczył sprawdzianów na ocenę pozytywną, nie wykazał chęci poprawy oceny niedostatecznych· nie prowadził zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń· nie pamięta prostych faktów, pojęć i terminów historycznych· nie dostrzega prostych przyczyn, i skutków faktów, wydarzeń, zjawisk· nie opanował w stopniu minimalnym zagadnień poruszanych na lekcji· z większości sprawdzianów otrzymał oceny niedostateczne
Umiejętności:
· nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela wykonać prostych poleceń i prostych umiejętności· nie umie nazywać faktów, wydarzeń, zjawisk, nie potrafi umieszczać ich w czasie i przestrzeni· nie umie dostrzec prostych przyczyn skutków faktów, wydarzeń i zjawisk· nie rozumie prostego tekstu źródłowego
Aktywność:
· uczeń nie uczęszcza na zajęcia· przeszkadza w trakcie lekcji, uniemożliwia prowadzenie zajęć· odmawia wykonywania zadań postawionych przez nauczyciela bądź grupę· wykazuje wyraźny brak zainteresowania przedmiotem· nie prowadzi zeszytu przedmiotowego i ćwiczeń lub ma w nich mniej niż 25% zapisów
1. Na pierwszej lekcji uczniowie są szczegółowo zapoznawani przez nauczyciela z Przedmiotowymi Zasadami Oceniania. Na pierwszej lekcji w drugim półroczu nauczyciel krótko przypomina główne założenia PZO.2. Wymagania na poszczególne oceny są cały czas dostępne dla uczniów oraz rodziców (opiekunów prawnych) na stronie internetowej.3. Wszystkie oceny są jawne.4. Sprawdziany przechowywane są przez nauczyciela do końca roku szkolnego.5. Wychowawcy klas na zebraniach lub podczas spotkań indywidualnych informują rodziców o ocenach.6. W razie potrzeby nauczyciel wzywa rodziców indywidualnie.7. Rodzice zawsze mogą kontaktować się z nauczycielem. Czas i miejsce spotkania są ustalane wspólnie przez obie strony.